i

The journal is open to receive papers throughout the year, except when there are calls for papers published on its Web page. Papers must be sent to the editor's email hcadenas@uchile.cl and not by registering on this page. It should be noted that due to the number of papers received, the evaluation of each paper can take between 4 and 8 months.

MAD also publishes articles in "Early View" version, which have been accepted for publication, peer-reviewed and corrected before the publication of the issue, allowing its readers to have quicker access to its contents. Each article has an online publication date and a DOI, allowing them to be cited as soon as they are published.

Please refer to the "Guidelines for the presentation and submission of papers".

Theory of knowledge, ecology, and environmental problems

Authors

  • Federico di Pasquo Universidad de Buenos Aires
  • Tomas Busan Universidad de Buenos Aires
  • Carolina Ocampo Universidad de Buenos Aires
  • Esteban Rodríguez Escuela Superior de Ciencias Ambientales
  • Gabriela Klier Universidad Nacional de Río Negro
  • Daniela Del Castillo Universidad de Buenos Aires

Abstract

The aim of this study is to clarify how ecology is inserted in the environmental issues. To achieve this, we will analyze the implicit theory of knowledge, and how, based on this, an asymmetrical relationship between ecology and other actors involved in these issues is established. Following the notion of obedience of Humberto Maturana, our hypotheses are: (a) that the insertion of ecology in the environmental issues requires a relationship of obedience on other actors; and (b) that the ratio of obedience is directly derived from its ontological and associated epistemological apparatus. Finally, for the context of the environmental issues, we highlight some negative consequences of the asymmetry indicated, and we suggest recovering a certain constructivist approach within ecology.

Keywords:

Humberto Maturana, obedience, distinction, objectivity, nature

References

Aguado, J. (2005). La información como problema observacional. Cuadernos de Información y Comu-nicación CIC, 10, 197-218.
Arnold-Cathalifaud, M. (1997). Introducción a las epistemologías sistémico/constructivistas. Cin-ta de Moebio, 2, 1-10.
Arnold-Cathalifaud, M. (2003). Autoproducción de la amenaza ambiental en la sociedad contem-poránea. MAD, 9, 1-31.
Balsemao Pires, E. (2018). No-dualism and self-reference in constructivism. Constructivist Foun-dations, 13(2), 209-211.
Becerra, G. (2014). El “constructivismo operativo” de Luhmann. Enfoques, 26(2), 29-54.
Becerra, G. y Castorina, J. (2018). Towards a dia-logue among constructivist research programs. Constructivist Foundations, 13(2), 191-198.
Cadenas, H. (2018). Forms of constructivism and forms for constructivism. Constructivist Founda-tions, 13(2), 202-204.
Calow, P. (1999). Concise encyclopedia of Ecology. Lon-don: Blackwell Science.
Del Castillo, D., di Pasquo, F., Busan, T., Klier, G., y Mahler, B. (2019). ¿Qué lugar ocupan actores sociales en el contexto de servicios ecosistémi-cos? Una revisión en áreas de ecología y biolo-gía de la conservación. Sustentabilidade em Deba-te, 10(1), 116-131.
Descola, Ph. (2016). Diversidad de naturalezas, diversi-dad de culturas. Buenos Aires: Capital Intelec-tual.
di Pasquo, F. (2012). Experimentos, presupuestos epistémicos y “cientificidad” en la ecología: el caso de la macroecología. Revista Filosofia e His-tória da Biologia, 7(1), 23-42.
di Pasquo, F. (2015). La norma global y la fractura ecológica. Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, 15(30), 173-195.
di Pasquo, F., Klier, G., Busan, T., y Del Castillo, D. (2019). Objetividad, ecología y problemática ambiental. CUHSO, 29(1), 225-248.
di Pasquo F., Busan T., Del Castillo D., y Klier, G. (2020). Valores, ecología de ecosistemas y pro-blemática ambiental. In: M. O’Lery, L. Federi-co, y Y. Ariza (eds.), Filosofia e história da la cien-cia en el Cono Sur (pp. 267-276). Buenos Aires: Asociación de Filosofía e Historia de la Ciencia del Cono Sur (AFHIC).
Echeverría, R. (2017). Ontología del lenguaje. Buenos Aires: Garnica.
Foerster, H. von (2006). Las semillas de la cibernética. Barcelona: Gedisa.
Glaserfeld, E. von (1998). La construcción del cono-cimiento. In: D. Schnitman (ed.), Nuevos para-digmas, cultura y subjetividad (pp. 115-128). Bue-nos Aires: Paidós.
Glaserfeld, E. von (2010). Introducción al construc-tivismo radical. In: P. Waltzlawick (ed.), La realidad inventada (pp. 20-37). Barcelona: Gedisa.
Gómez-Baggethun, E. y Martín-López, B. (2014). State-of-the-art report on integrated valuation of ecosys-tem services. Barcelona: European Commission FP7.
Gómez, R. (2014). La dimensión valorativa de las cien-cias. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Hempel, C. (1973). Filosofía de la ciencia natural. Ma-drid: Alianza.
Hessen, J. (1966). Teoría del conocimiento. Buenos Ai-res: Espasa-Calpe.
Jaksic, F. (1997). Ecología, ecologistas y ciencias ambientales. Revista Chilena de Historia Natural, 70, 177-180.
Jokisch, R. (1999). El concepto de hombre como concepto indispensable para la teoría de la so-ciedad. Apuntes sociológicos desde el punto de vista de la teoría de las distinciones. Estudios Políticos, 21, 51-112.
Jokisch, R. (2002). Metodología de las distinciones. Méxi-co DF: Casa Juan Pablos.
Klier, G. y Núñez, P. (2019). Verde que te quiero verde: una mirada feminista para la conservación de la biodi-versidad. Intropica, 14 (2). (En prensa)
Klimovsky, G. (2011). Las desventuras del conocimiento científico. Buenos Aires: AZ.
Lloyd, E. (1995). Objectivity and the Double Stand-ard for Feminist Epistemologies. Synthese, 104(3), 351-381.
Lombardi, O. (1998). La noción de modelo en cien-cias. Educación en ciencias, 2(4), 5-13.
Lombardi, O. (2001). Observación e información. Analogía Filosófica, 15(2), 29-60.
Lombardi, O., Acorinti, H., y Martínez, J. (2016). Modelos científicos: el problema de la repre-sentación. Scientiae Studia, 14(1), 151-74.
Luhmann, N. (1999). El programa de conocimiento del constructivismo y la realidad que permane-ce desconocida. In: Teoría de los sistemas sociales II (artículos) (pp. 91- 124). Osorno: Universidad de Los Lagos, Universidad Iberoamericana.
Maturana, H. y Francisco, V. (1993). El árbol del conocimiento. Santiago: Universitaria.
Maturana, H. (2008). La objetividad entre parénesis. Entrevista a Humberto Maturana. In: D. Najmanovich (ed.), Mirar con nuevos ojos: nuevos paradigmas en la ciencia y pensamiento complejo (pp. 191-196). Buenos Aires: Biblos.
Maturana, H. y Yáñez, X. (2008). Habitar humano en seis ensayos de biología-cultural. Santiago: JC. Sáez.
Maturana, H. (2009). La realidad: ¿objetiva o construida? II. Barcelona: Anthropos.
Maturana, H. (2015a). Del ser al hacer. Buenos Aires: Granica.
Maturana, H. (2015b). La Objetividad. Un argumento para obligar. Buenos Aires: Granica.
Maturana, H. (1994). La ciencia y la vida cotidiana: la ontología de las explicaciones científicas. In P. Watzlawick y P. Krieg (eds.), El ojo del observa-dor. Contribuciones al constructivismo (pp. 157-194). Barcelona: Gedisa.
Molina, M. y Toledo, V. (2014). The social metabolism. London: Springer.
Morales, B., Aliste, E., Neira, C., y Urquiza, A. (2019). La compleja definición del problema socioambiental: racionalidades y controversias. MAD, 40, 43-51.
Najmanovich, D. (2016). El mito de la objetividad. La construcción colectiva de la experiencia. Buenos Ai-res: Biblos.
Odum, E. y Barrett, G. (2006). Fundamentos de ecología. México DF: Cengage Learning.
Palma, H. (2008). Filosofía de las ciencias. Temas y pro-blemas. Buenos Aires: UNSAM.
Pickett, S., Kolasa, J., y Jones, C. (2007). Ecological understanding. United States of America: Else-vier.
Popper, K. (1980). La lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos.
Rodríguez, D. y Arnold-Cathalifaud, M. (1999). Sociedad y teoría de sistemas. Santiago: Universita-ria.
Rorty, R. (1989). La filosofía y el espejo de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
Rosas, R. y Sebastián, Ch. (2013). Piaget, Vigotski y Maturana: Constructivismo a tres voces. Buenos Aires: Aique.
Scholl, A. (2018). Boundaries between and variety within approaches. Constructivist Foundations, 13(2), 206-208.
Segal, L. (1994). Soñar la realidad. Barcelona: Paidós.
Shapere, D. (1982). The concept of observation in science and philosophy. Philosophy of science, 49(4), 485-525.
Spencer-Brown, G. (1979). Laws of Form. New York: Elsevier-Dutton.
Toledo, V. y Barrera-Bassols, N. (2008). La memoria biocultural. La importancia ecológica de las sabidurías tradicionales. Barcelona: Icaria.
Varela, F. (2016). El fenómeno de la vida. Santiago: JC Sáez Editor.